fredag 14 september 2012

Från skog och trädgård!

Det finns gott om svamp i skogen nu.
Jamen titta! Nu blir det ett till inlägg om höstens skördar, hösten är årets kornukopia som aldrig slutar ge osv. Jag tänkte ge lite fler tips om allt man kan göra med allt vi kan hitta i skogar och trädgårdar. I länklistan matgudar och -guider hittar du Skogskafferiet, en sida som visar vad du kan hitta i skog och mark året runt. Välj bara månad så får du upp en lista på enklare växter och en lista på svårare växter, följ valfri växt och där hittar du kortfattad info om var du kan hitta den och hur du kan använda den, du kan även följa en länk till receptsök. En otrolig hjälpreda för alla oss som vill äta mer ekologiskt och närproducerat, att du inte behöver ha med dig plånboken i skogen är ju ytterligare en bonus.

 



När jag letade nya recept och inspiration till vad man kan hitta på med rönnbär och plommon så hittade jag den här listan, som beskriver lite av höstfrukterna den är på engelska och jag vill på intet vis dumförklara er men jag skriver en liten parlör.

Blackberries-
björnbär

Elderberries- fläderbär
Sloes- slånbär
Haws- hagtorn
Rose Hips- nypon
Rowan Berries- rönnbär
Hazelnuts and Cobnuts- hasselnöt

Björnbär har jag aldrig plockat här i Stockholmstrakten konstigt nog, för jag älskar björnbär och en björnbärssylt med äpplen och vanilj är ju en otroligt oskyldig dekadens. Enligt säker källa (min mamma) växer det björnbär i Hammarby-Sjöstad.

Fläderbären verkar ju redan vara övermogna men det ska nog gå att hitta några som inte är jästa ännu.
Slånbär finns det gott om på mitt land som ligger i Norrtäljeskärgård.
Hagtorn har jag faktiskt inte letat efter men jag ska hålla ögonen öppna på skogspromenaden.
Nypon finns ju överallt, det är bara att plocka!
Rönnbär finns ju också överallt.
Hasselnöt har jag faktiskt hittat i Nackareservatet, inte i några större mängder men jag tycker ändå att det är döhäftigt!

Jag gjorde dessutom rönnbär- och plommonsylt häromdagen, recept kommer, förstår inte hur jag lyckas glömma bort hur otroligt gott rönnbär doftar och smakar. Det blir rönnbärssaft om jag plockar mer. Nu måste jag bara åka ut till landet och plocka enbär och slånbär. Om jag bara kunde göra mitt egna socker så skulle det ju vara underbart.


Svamp ska vi inte glömma, var ute i skogen igår och hittade en hel del kantareller, lite trattkantareller och en liten Karl-Johan, många bäckar små.

I skrivande stund hittade jag massor med lingontips från SvD, här!

Inga kommentarer: