onsdag 12 september 2012

Den bruna maten/ Bästa pajboken

Flera av er säkert redan bekanta med Den Bruna Maten, de lagar mat (?) efter receptkort från 70-talet om ni inte är bekanta med dem. När jag tvångsmässigt scrollade i min facebook newsfeed (jag like:ar deras fbsida) stötte jag på något som kommer plåga mitt inre smaksinne för lång tid framöver, Garden Relish Mold. Tänk dig dallrig grön lime jell-O med knapriga små bitar lök, gurka och selleri suspenderade liksom i tyngdlöshet inuti dess gröna universum. Nej, jag tänkte väl det, urk, usch och blä är ord som kommer för mig. Däremot hade de gjort americanaklassikern Cheeseburger Pie! Och det har jag alltid velat göra... För det svenska landet lagom på 70-talet kan jag väl tänka mig att detta skulle ha varit höjden av dekadens och modernitet men i det svenska landet tacopaj torde inte detta höja några ögonbryn. Det är ju trots allt bara en köttfärspaj med osttopping som serveras med tomatsås. Men yummo, kan tänka mig att det här definitvt passar på  barnfamiljens middagsbord. Recept till både Garden Relish Mold och Cheeseburger Pie hittar ni här! Just det, det förklaras i deras text men den här gången använde de amerikanska receptkort, föregångslandet för avant garde användning av industriellt framställda nymodigheter i mat.


Ostburgarpajen fick mig att tänka på ett av mina bästa kokboksfynd: Farm Journal's Best Ever Pies. En bok som samlat amerikanska bondfruars bästa pajrecept, från Mock Pecan Pie, persikopaj till tamalespaj eller Beef Stew Pie toppad med yorkshire puddings (sic!). Den har det mesta, vissa recept är gammaldagsiga  med ursprung från det gamla landet som vinägerpaj, Amish Vanilla Pie eller Pioneer Elderberry Pie, andra är kanske lite mer moderna en gjord med två sorters puddingmix (mmm) eller en spenat- och jordnötspaj. Den är full av inspiration och det finns ett recept för nästan allt man kan tänka sig stoppa i en paj. En äpple- och fläderbärspaj inspirerade men nu så är ju mina fläderbär jästa, jag hittade också ett fint recept på päron- och tranbärspaj så jag kanske gör en äpple- och lingonpaj. Om du som jag har klasar av tomater som fortfarande är gröna finns ett recept på en kanelkryddad paj med gröna tomater som gör mig riktigt exalterad. 
Grilled Cheese Pie eller Cheeseburger Quiche?

Peanut Butter Meringue Pie


Inga kommentarer: