tisdag 30 augusti 2011

Pulled Pork & Pico de Gallo


I sommar ägnade jag mig mycket åt ribs och pulled pork, just pulled pork har jag ju bloggat om förut men nu hittade jag ett annat sätt att laga dem på, på grillen och låååångsamt och det blev så otroligt mycket bättre än mina tidigare försök. Allt började med att jag ville göra killer ribs på grillen och letade recept på nätet och hittade till en fantastisk sida, Amazing Ribs. Jag länkar er direkt till Pulled Pork receptet här. Ät ditt dragna fläsk i bröd eller tortilla med sånt du tycker är gott, salsa, bbq-sås, ost, avokado, sallad, pico de gallo, gräddfil, lök eller precis vad du vill. Makalöst gott. Nedan får ni receptet på en fruktig och het pico de gallo, vilket betyder tuppnäbb, det kan även kallas salsa Mexicana eller salsa fresca. Pico de gallon är den sensationellt vackra röd-orangearöra uppe till höger.


CANTALOUPE PICO DE GALLO
1o små goda tomater, blanda gärna färger
½ knipplök, 2 salladslökar eller 1 schalottenlök
½ liten cantaloupe
1 lime
1 chili, spansk peppar
1 knippe koriander ca 1 dl hackad
salt
peppar

1. Halvera tomaterna gräv ur kärnorna med en liten sked, släng kärnorna eller spara dem till en tomatsås, tärna tomatköttet smått de ska idealt vara högst 5 x 5 mm. Kärna även ur melon och tärna även den smått.
2. Skala eller rensa löken och hacka den så smått du bara kan. Blanda med tomaten och melonen.
3. Vad du använder för chili och hur starkt du vill ha det avgör hur mycket du vill ha i, men även chilin ska givetvis finhackas och blandas med resten. Och nu hackar vi koriandern fint och blandar med resten (jag är en papegoja)
4. Smaka av med färskpressad lime, salt och nymalen svartpeppar.

Ovan quesadilla med överbliven pulled pork.

Inga kommentarer: